Eisenhowerův princip jako možný jednoduchý a praktický nástroj pro prevenci před vyhořením?

1.
Nedávno jsem psal, že stále více manažerů otevřeně přiznává, že řeší ve svých týmech, ale i u sebe fenomén dlouhodobého stresu, únavy a vyhoření. V reakci na tento blog jsem dostal řadu souhlasných reakcí, inspirativních podnětů a doplňujících otázek. Tady je jedna z nich. Jak rozeznat zavčas signály o vyhoření a jak povzbudit manažery, aby si přiznali situaci a včas reagovali?

2.
Prevence před vyhořením je vždy levnější a jednodušší než léčba vyhoření. S tímto tvrzením bude zřejmě asi každý souhlasit. Nicméně realita je, že většina manažerů, kteří jsou na cestě k vyhoření, žije v mentálním a emočním nastavení, že „nemá na prevenci čas“. Manažeři si přiznávají situaci, ale neumí si s ní poradit.  Žijí v módu „hasiče“. Říkají, až uhasím tohle a tohle, a tohle a tohle, budu mít čas na prevenci. Znáte to? Pokud ano a trvá to už několik jar, podzimů a zim, jste na nejlepší cestě k vyhoření.

3.
Velmi dobře s tímto paradoxem pracuje Eisenhowerovo okno, které zjednodušeně hodnotí úkoly podle dvou základních parametrů. 1. důležitost. 2. urgence/naléhavost. V Eisenhowerově okně tak vznikají 4 základní kvadranty úkolů : 
- 1.„D“- Důležité (nenaléhavé),  
- 2.„DN“- Důležité, Naléhavé, 
- 3. „N“- nedůležité, Naléhavé,  
- 4.„0“ – nedůležité, nenaléhavé. 
Řada manažerů svádí největší bitvy mezi úkoly 1.„D“ a 2.„DN“.  Eisenhowerův princip říká, že „Důležité (nenaléhavé)“ úkoly (D)  mají mít z dlouhodobého pohledu vyšší prioritu než „Důležité Naléhavé“ úkoly (DN). Připustit tuto myšlenku může být pro řadu manažerů nemyslitelné a neuskutečnitelné. Nicméně pokud nechcete být celý život „Hasiči“ je potřeba udělat radikální změnu. Ta změna znamená z hlediska priority managementu Eisenhowerových kvadrantů jedinou věc. Dávat ve svých každodenních rozhodnutích vyšší prioritu kvadrantu „D“ před kvadrantem „ DN“. 
4.
Jak typicky na pracovišti vznikají „Důležité Naléhavé“, tzv. „DN“ úkoly...? Jsme do nich nechtěně dotlačeni, protože jsme něco opomenuli. My, kolegové nebo náš šéf! Výsledek je, že hasíme! Výsledek je, že jsme vystresovaní, vyčerpaní, obnošení a nemáme pocit naplnění. Znáte to?

5.
A jak vznikají „Důležité (nenaléhavé)“, tzv. D úkoly…?  Nevznikají sami, vznikají v našich hlavách. Vznikají z našeho vlastního rozhodnutí.  Jsou to činnosti, které nás netlačí. Dobrovolně jim věnujeme pozornost my sami. V tomto kvadrantu je typicky plánování, strategie, příprava, osobní rozvoj a vzdělávání, rozhovory posilující vztahy, kvalitní odpočinek a regenerace, kreativita,.. Jsou to věci, kdy se cítíme dobře, děláme je rádi, protože se dostáváme do „Flow“.

6.
Eisenhowerův princip říká, že čím více se věnujeme „DN“ věcem, tím méně se věnujeme „D“ věcem a to je cesta k vyhoření a do „pekel“.  Bitvy, které svádíme v „DN“ na úkor „D“ nás dlouhodobě pomalu, ale jistě poznamenávají a ve snaze „PŘEŽÍT“ utíkáme často do kvadrantu „0“, kam patří pomlouvání, neproduktivní hádky, bulvár, hloupé televizní pořady, ale i daleko horší věci..

7.
Pokud si uvědomujete, že boj mezi „D“ a „DN“ se týká i Vás a je to Váš každodenní chleba, tak doporučujeme k Vaší pozornosti  již řadu let vyzkoušený  workshop „Práce se změnou“, který je postavený mimo jiné na Eisenhowerově principu. Správné rozlišování priorit vám může pomoci doslova změnit vaši „Karmu“, protože radikálně změníte váš způsob  rozhodování.  Tento workshop může být první krok na cestě jak častěji vyhrávat bitvy při rozhodování, které vede z dlouhodobého hlediska k produktivnějšímu a zároveň smysluplnějšímu pracovnímu a osobnímu životu.  

8.
A co říkají na workshop účastníci?
„Workshop mi pomohl utřídit si v hlavě, co chci změnit a hlavně jak toho lépe dosáhnout. Ráda bych se takovýchto školení a workshopů účastnila častěji.  Děkuji.“  Slavka Hřebačková, Česká pojišťovna
„Potvrdil jsem si správnost svoji cesty v seberozvoji a sebekoučování. Dozvěděl jsem se nové věci, jak na sobě pracovat. Jen tak dá, bylo to inspirativní školení. Díky.“    Ondřej Jan, Česká pojišťovna
 „Tento workshop mi pomohl uvědomit si „některé problémy“, které aktuálně řeším + získat odstup a návod, jak je řešit.“  Jan Marek, Česká pojišťovna
„Ujasnila jsem si stanovení priorit, na co se zaměřit.“       Radka Fafejtová
Pokud mate zájem zjistit více informací o tomto lety osvědčeném  inspirativním workshopu  pro Vás nebo Vaše zaměstnance, případně ověřit nebo získat další reference, prosím, kontaktujte nás.


Aktuality do Vašeho emailu

Nejnovější články od Maty Training Centrum do Vaší emailové schránky.

Děkujeme Vám! Ozveme se Vám do dvou pracovních dnů.
Ups! Že by se vloudila se chyba? Překontrolte si prosím Váš text.

Více otázek?
Zájem o nezávaznou schůzku?
Zájem o spolupráci?

Zanechte e-mail a ozveme se Vám

Děkujeme Vám! Ozveme se Vám do dvou pracovních dnů.
Ups! Že by se vloudila se chyba? Překontrolte si prosím Váš text.